2011-11-29

Att leva med smärta

Att leva med ständig smärta är fruktasvärt jobbigt och påfrestanden. Jag har lyckats hitta ett bra "flow" i livet med jobb, träning och kost, och håller på de sättet min smärta hanterbar. Men ibland har jag jävliga dagar, dessa dagar går ändå att hantera med mycket vila efter jobb och rätt träning, men såklart påverkar det mitt mående.

På väg hem från jobbet igår kände jag en smärta jag inte haft förrut, jag kunde nästa inte ta mig hem. Det är som något blir ihoptryckt när jag sitter ner och det gör så jävla ont!!!

Jag vill inte ha sympati eller att alla ska tycka synd om mig utan jag vill med detta inlägg försöka förklara för er som inte levar med smärta hur det är. Det är inget som syns utanpå och det är inget någon annan brukar märka av. Och det är verkligen inget jag önskar någon!

Jag försöker förstå min man som lever vid sidan av denna smärta och det är inte lätt. Han vill verkligen hjälpa mig med det som jag har svårt med och det som gör ont. Jag har svårt att be om hjälp och svårt att lyssna på smärtan "mitt i livet". Med det menar jag att skulle jag lyssna på smärtan så skulle den sätta stopp för att leva det liv jag vill leva. Jag skulle inte klara att göra något, inte plocka ur diskmaskinen, inte hänga tvätt, inte träna, inte leka med mina barn mm. Det är något jag ALDRIG kommer att tillåta!!!
Därför är det svårt för min man att stå vid sidan och veta att vissa saker jag gör ska jag låte bli. Jag är envis och kommer alltid att vara.....

Jag tror fortfarande att jag en dag kommer att vakan och smärta är borta... 
Man ska ALDRIG sluta hoppas =) 

Jag har många gånger varit arg på han som körde på mig, men tänker jag efter är det ingen idé. Jag lägger hellre min energi på att träna och må så bra jag kan. Jag vill inte bosätta mig i min smärta och tycker att jag klarar det rätt bra. Ibland blir jag arg, ledsen och har så ont att jag får sova för lite och jag tillåter mig själv att vara det, en stund i alla fall...

Jag försöker ha roliga saker att se fram emot för att på det sättet leda bort smärtan för en stund. Det är verkligen inte lätt att hantera jämt men jag har lär mig leva med smärtan.


Idag har jag en jävlig dag men i morgon är en ny dag!

Inga kommentarer: